Pluutje voor de regen?

Het is vandaag de 38e dag achterelkaar dat het regent hier, zo las ik net in de krant.
Het regent geloof ik al zo´n drie of vier maanden, maar nu dus echt zoveel dagen aaneengesloten … Dit is denk ik onze versie van het voortdurende winterweer in Nederland.

Vrolijk word ik er niet echt van. Ik herinner me februari´s waarin ik al een keertje in m´n blote kont op het terras kon liggen, en januari´s waarin ik met een dikke trui aan in de zon in de tuin aan het werk ging. Maarten (?) waarin ik gewoon vrolijk werd door alleen al naar buiten te kijken en ja,  ik herinner me ook vorig jaar april nog toen ik met de kids 70 km. verderop naar de sneeuw toog, maar dat was wel nadat we al meermalen vrolijk door de zon hadden gehuppeld.

Regen dus.
De gemiddelde bewoner hier wordt aardig op de proef gesteld. Want waar ik altijd roep dat ik als Nederlander echt wel wat regen gewend ben, steken ze hier (in het GROENE Galicie, da´s toch ook niet voor niets) werkelijk bij de eerste twee druppels al de plu op. Met een klein beetje regen moet ik in de stad naar links en rechts buigen om niet door een paraplu in het oog gestoken te worden en zijn er maar weinig kinderen die zonder afdakje de afstand van 20 meter tussen autodeur en schooldeur afleggen.

Wij, stoere Hollanders, niet natuurlijk. Ik leer mijn kinderen dat regen helemaal niet erg is en dat je echt niet doodgaat door er gewoon doorheen te lopen. Ze lijken het op te pakken, speelden pas nog vrolijk door met voetbal toen de buurtkindjes al rap naar binnen vlogen en lijken er nu ook wel prat op te willen gaan dat zij niet moeilijk doen en gewoon zonder hollen, muts of plu op het schoolplein lopen.

Maar vandaag, de 38e dag dus dat het alweer regende, grepen toch ook wij naar de paraplu. Het regende niet alleen, het kwam met bákken naar beneden en je zou toch denken dat er nu écht niets meer in de rivieren past.

Voordeel is wel dat ze op veel paraplu´s zijn voorbereid. Elke winkel en ieder zichzelf respecterend etablissement (kapper, cafeteria, bank, overheidskantoor, noem maar op) heeft bij de ingang bakken staan om je paraplu in te parkeren. Of, zoals ik vanochtend in het ziekenhuis zag, een apparaat dat je plu voorziet van een plastic laagje zodat je hem mee naar binnen kunt nemen.

foto-1

38 dagen achtereen …. pff … ik ben toe aan wat lente …

9 thoughts on “Pluutje voor de regen?

  1. Nou, geef mij die kou van hier maar. Die inmiddels weg is trouwens en het regent hier nu. Was hard nodig hoor zo droog was het. Die paraplu-van-plastic-voorziende-machine vind ik maar milieuvervuilend trouwens.

  2. Poeh zeg, ik benijd je echt niet. Dan liever de kou van de afgelopen tijd. Ik hoop dat de lente hier echt gaat beginnen vanaf komend weekend. En dat het bij jullie droog en parapluloos wordt

  3. 38 Dagen? Tjee zeg, ik klaag al als het 3 dagen regent… Hopelijk trekken die buien snel weg en kun je net als wij hier zondag (als de weersverwachting tenminste klopt), eindelijk naar buiten om te genieten!

  4. Hoe bestáát het! Hier is het alleen maar chagrijnig mistig hondenweer. Zelfs mijn hond zou ervan moeten kotsen als ik die had, maar die heb ik dus niet. 38 dagen…jullie verdienen een onderscheiding van doorzettersschap! Het valt nu met bakken naar beneden (ik hoop dat je van dit bericht opknapt) maar zondag schijnt het 20 graden en volop zon te worden. Ik ben benieuwd. Ik kan me met geen mogelijkheid herinneren hoe dat ding er ook alweer uitziet. Ik beloof dat ik de zon door zal sturen naar jullie. Sterkte tot die tijd!
    Fijn weekend en liefs,
    Kakel

  5. Nee, zoveel regen is niet fijn! Dan mogen wij nog helemaal niet klagen met onze lange winter….morgen begint hier de lente!

  6. Het is hier ook heel nat geweest, ja, monsoon season he, dat krijg je in de tropen. Voordeel is dat het wel wat koeler wordt met die regen, maar dat ligt bij jullie natuurlijk anders. Hij komt er vast snel aan, die lente!

Geef een reactie

