Zomaar wat constateringen

Van Spanje (Galicie) naar Duitsland (de Harz); de eerste constateringen:

  • Er wordt weer richting aangegeven als een auto een rotonde verlaat
  • Een hand opsteken als iemand met de auto voorgelaten wordt is er echter niet meer bij
  • Het aantal cafeterías, kappers en schoenenzaken is drastisch (ik zeg drastisch!) afgenomen
  • Er zijn weer bouwmarkten met een assortiment waar ik wat mee kan
  • We kunnen onze kinderen het gebruik van het woord ´U´ laten oefenen
  • Kinderen worden niet meer standaard als bijzonder bejegend
  • De ontvangst van snoepjes van derden is met bijna 100% afgenomen
  • De auto´s maken kílometers minder
  • De voornamen zijn verdwenen. Achternamen doen er weer toe en we hebben het over ´Herr´ en ´Frau´
  • Vrouwen hebben dezelfde achternaam als hun echtgenoot en als dat niet zo is, dan gaat men ervan uit dat je niet getrouwd bent
  • De kids hebben nog maar één achternaam
  • Ik pik deze kids er niet meer zomaar op hun blonde haar uit
  • Ik hoor aan de wijze waarop ´MAMA´ wordt geroepen niet meer direct dat het er eentje van mij is
  • de Duitse grammatica is écht lastiger dan de Spaanse
  • de header van m´n blog is dringend aan vervanging toe.

 

 

6 thoughts on “Zomaar wat constateringen

  1. Ik zie het al: je bent druk zat met het wennen aan een andere cultuur van een land.
    Ik hoop dat je kunt wennen en dat je je al thuis begint te voelen daar in Duitsland!

Geef een reactie

