Weer naar school

Nadat ik er de hele vakantie vanuit was gegaan dat vandaag (woensdag) de school weer* zou beginnen, kwam ik er gister min of meer toevallig achter dat dat een dag later pas het geval was. Dat was even een rare ervaring.

Gelukkig daardoor nog ´n dagje extra om de voor mij weer geheel nieuwe ´aan-te-schaffen-materiaal-lijst´ te trachten te doorgronden. Was ik net gewend aan de Spaanse omschrijvingen van allerhande zaken die aldaar benodigd waren, nu moest ik er achter proberen te komen wat het verschil was tussen ´Hefte´ ´Hefter´ en ´Block´ en wanneer dat dan ´einfach´, ´stabil´ of gewoon moest zijn. En het duurde ook even eer ik doorhad welke schriften ´Lineatur Nr. 7´ welke ´Lineatur 2´ en welke ´Lineatur 6´ (te weten géén lijntjes) moesten hebben.
Ik denk dat ik het – op een paar zaken na – uiteindelijk redelijk doorgrond heb. We zullen het morgen (donderdag!) beleven.

Een groot verschil tussen het resultaat van de Spaanse en dat van de Duitse afgewerkte materiaallijsten constateer ik wel: droeg ik de afgelopen jaren voor elk kind minstens vier goed gevulde grote plastic tassen richting school: dit jaar kunnen ze elk met gemak hun ene eigen tasje dragen.

foto

 

(*Vóór de zomervakantie roken onze kids al vier weken aan de Duitse schoolcultuur hier. Wellicht daarover later nog eens meer.)

 

6 thoughts on “Weer naar school

  1. Dus bij jullie begint het ook weer, het ritme van alledag. Weliswaar een nieuw ritme maar dat maakt het juist misschien weer de moeite waard!
    Ik vraag me toch af wat je kinderen allemaal mee naar school moesten nemen in Spanje als je daar 4 tassen mee gevuld kreeg! 😉

  2. En hier gaan ze gewoon met een tasje met een boterham en soms een gymbroek naar school… en heel af en toe komt er in groep zes een velletje huiswerk mee terug. Maar verder kunnen ze geloof ik lekker achterover leunen op school 🙂

  3. Pfff wat er bij de verhuizing naar een ander land allemaal niet komt kijken!
    Morgen ga ik met de auto en mijn dochter haar schoolboeken ophalen. Een hele vracht voor haar (hopelijk) zesde en laatste jaar 😀
    Jouw kinderen zijn al behoorlijk voorbereid op hun nieuwe leef- en leeromgeving.
    Succes in het nieuwe schooljaar!
    groetjes Kakel

Geef een reactie

